مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

گشتی در شهر و چند خبر از گزارشگران همشهری، از نرخ گیاهان دارویی تا قیمت اقلام خوراکی:

نرخ گیاهان دارویی
روغن لاک پشت، گل گاوزبان، کتیرا و بسیاری داروها و عرق های گیاهی دیگر چندسالی است با کم توجهی رهگذران روبه رو شده اند. هرچند روز به روز مضرات داروهای شیمیایی تیترهای بیشتری را از اخبار پزشکی رسانه ها اشغال می کند اما عرضه و تقاضای این نوع محصولات که از دیرینه خاصی در کشور ما هم برخوردار است، کم و کمتر می شود. از بازار عطاری ها خبر می رسد نبود اطلاع رسانی مناسب در مورد فوائد این داروها و ورود برخی افراد ناآگاه به این صنف موجبات کسادی بازار را فراهم آورده است. به طوری که قیمت ها در این بخش از بازار توان همراهی و انطباق با رشد تورم را ندارد.
درحال حاضر قیمت عرق های گیاهی مانند کاسنی، نعنا و شاتره بین ۶۰۰ تا ۲هزار و۴۰۰ تومان متغیر است. هر ۲۰سی سی روغن خرچنگ نیز در این بازار به قیمت ۱۶۰۰ تا ۳ هزار تومان عرضه می شود.

دریافت اینترنتی قیمت ها
تابه حال اینترنت کمک زیادی به اطلاع رسانی در مورد قیمت های بازار نمی کرد. اما گویا از این پس دریافت قیمت ها و به ویژه نرخنامه ها که به طور معمول در معرض دید خریداران قرار نمی گیرد، از این طریق قابل دریافت است.سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تهیه و طراحی نرم افزاری خبر می دهد که به وسیله آن محاسبه قیمت کالاهای یارانه ای، نظارت بر پرداخت یارانه، توزیع کالاها، کنترل قیمت ها و رسیدگی به شکایات مردمی که از وظایف این سازمان است، به واقعیت بیشتر نزدیک می شود. راه اندازی بانک دریافت قیمت با کاربری هایی شامل انتشار قیمت های جهانی، قیمت های مصوب و نرخنامه ها خریداران را از آخرین تحولات قیمت ها باخبر می کند تا میزان تعیین نرخ های سلیقه ای به کمترین حد برسد.

تولید شیر کاهش نمی یابد
درحالی که هنوز قیمت شیر و لبنیات به طور کامل عقب نشینی به قیمت های سال ۸۴ را تقبل نکرده انتشار اخباری مربوط به کاهش میزان تولید شیر، احتمال آغاز حرکت صعودی آن را قوت بخشید. اما فخرالله جهاندار مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ضمن رد این اخبار می گوید: در سال جاری صنایع وابسته به شیر به هیچ وجه با کمبود این محصول مواجه نمی شوند. درحال حاضر در مقابل ظرفیت ۵ میلیون تنی این صنایع تولید شیر خام به ۵/۷ میلیون تن خواهد رسید.
وی می افزاید: هزینه تمام شده یک لیتر شیر درحال حاضر ۲۹۲ تومان برای یک رأس گاو با ظرفیت تولید ۳/۷ تن شیر خام در یک دوره ۳۰۵ روز شیردهی است این رقم تا کارخانه به ۳۰۰ تومان می رسد. بنابراین واردات شیر خشک و مخلوط کردن آن با آب که قیمت هر کیلوگرم شیر را به ۲۴۲ تومان خواهد رساند به ضرر تولیدکننده های شیر خام است.

قیمت اقلام خوراکی
نوسان قیمت اقلام خوراکی در روزهای اخیر برخلاف روند صعودی چند ماه گذشته شکل متنوعی را طی کرد به طوری که در مقابل افزایش ناچیز برخی اقلام، سایر محصولات نیز روند نزولی را طی کردند. برای نمونه قیمت گوشت گوسفند از کیلویی ۵۵۶۰ به ۵۵۸۰ تومان رسید و گوشت گوساله نیز ظرف یک هفته از ۵۷۶۰ به ۵۸۰۰ رسید. قیمت روغن نباتی جامد نیز از ۴۶۶۰ به ۴۶۷۵ تومان در هر حلب ۵ کیلویی رسید. روغن مایع نیز طی هفته منتهی به ۶ مردادماه از قافله گرانی عقب نماند و قیمت آن از لیتری ۱۱۹۲ به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافت. اما قیمت قند که به کیلویی ۸۶۸ رسیده بود با یک کاهش جزیی به کیلویی ۸۶۶ تومان رسید.

کد خبر 1649

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز